Lymfedrainage Fysiotherapie De Brug Spijkenisse

Manuele Lymfedrainage ad modum Vodder (MLDV)

Naast behandeling van spieren en gewrichten kunt u bij Fysiotherapie De Brug in Spijkenisse ook terecht voor manuele lymfedrainage volgens de methode Vodder. Dit is een vorm van fysiotherapie die zich focust op de vochthuishouding in het lichaam. Omdat ruim tweederde van ons lichaam uit vocht bestaat is het belangrijk dat de vochthuishouding goed functioneert.

Werking
Het vocht in ons lichaam bevindt zich rondom alle lichaamscellen, de bloedbanen, lymfebanen en hersenbanen. Veel processen in het lichaam verlopen via dit vocht, bijvoorbeeld het vervoer van hormonen, bacteriën en zenuwprikkels en het uitwisselen van stoffen, zoals zuurstof. Om dit proces soepeler te laten verlopen kan lymfedrainage helpen. Het zorgt ervoor dat een teveel aan vocht sneller wordt afgevoerd. Bovendien wordt de weerstand verhoogd en de stress verlaagd.

Lymfedrainage is een natuurlijke functie van het lichaam, maar bij sommige mensen werkt deze functie minder goed. Bijvoorbeeld na een ongeval, stress of een ziekte/operatie. De oedeemtherapeut kan dit proces door middel van massage normaliseren. De behandeling vindt plaats in een ontspannen sfeer in een ruimte met een prettige temperatuur. Meestal ligt u en zal de oedeemtherapeut beginnen met het masseren van de lymfeklieren in de hals. Daarna komen andere lichaamsdelen aan bod waar het eigenlijke probleem zich bevindt.

In sommige gevallen is voor deze behandeling een verwijzing van een arts nodig, bijvoorbeeld bij lymfeoedeem. Voor andere klachten is in principe geen verwijzing nodig. Voor meer informatie kunt u kijken onder Directe Toegankelijkheid Fysiotherapie.

Behandelbare klachten
MLDV is toepasbaar bij onderstaande klachten, al dan niet in combinatie met andere therapievormen:
-Lymfe-oedeem
-Post-traumatische en post-operatieve oedemen
-Dystrofieën
-Bloedcirculatiestoornissen; b.v. glaucoom, etalageziekte, open wonden
-Klachten als gevolg van stress, b.v. slapeloosheid, concentratieverlies, hoofdpijn
-Keel-, neus- en ooraandoeningen, chronische bijholte- en slijmvliesontsteking
- Verstuikingen of bloeduitstortingen
- Klachten aan het zenuwstelsel, bijvoorbeeld MS, gezichtsverlamming, migraine